Over ons

What's your destination

‘Funeral Future’ laat uitvaartondernemers toekomst zien

De traditionele begrafenis met kerkdienst of crematie met  kop koffie en een plakje cake komen de laatste jaren steeds minder voor. Nederlandse uitvaartondernemers zien in de dagelijkse praktijk dat er meer behoefte is aan een ander soort van afscheid. Mensen zijn kritischer, individueler en willen een persoonlijkere uitvaart met meer aandacht. In kunnen spelen op specifieke vragen is dan ook van groot belang: het regelen van een duurzame ecologische kist gemaakt van eerlijk hout, een afscheidsritueel op een natuurbegraafplaats, een rouwclown voor kinderen, sushi, bitterballen en witte wijn tijdens het condoleren, of na de kerkdienst een dj die muziek draait om het leven te vieren.

„De uitvaartbranche is volop in ontwikkeling en er zijn tal van veranderingen”, zeggen Edwin Martens en Fedde Kingma van NDC Mediagroep. „Daar kun je als uitvaartondernemer niet omheen. Vandaar dat NDC Mediagroep samen met Orlanda Adams en Olga Bouwens van RememberMe het congres ‘Funeral Future’ voor de uitvaartbranche op 26 maart in de Bonte Wever in Assen organiseren. Het idee is om uitvaartondernemers bij de hand te nemen en ze te laten zien wat er speelt en hoe zij zich op hun toekomst kunnen voorbereiden.”

TRENDWATCHER

Verschillende gerenommeerde sprekers zijn uitgenodigd: trendwatcher en bijzonder hoogleraar Ruud Veltenaar, algemeen directeur van NDC Mediagroep, Pier Baarsma, biochemicus Sandy Sullivan en online-marketing specialist Michel Letens.

„Sandy Sullivan komt speciaal voor dit congres vanuit Schotland naar Assen om te vertellen over resomeren (oplossen in water). Hij is uitvinder van dit vernieuwende proces dat een alternatief is voor cremeren en begraven”,  zegt Edwin Martens. „Letens heeft ruim tien jaar ervaring met online marketing en focust zich met Clickables op de uitvaartbranche. Daarin helpt hij ondernemers om online gevonden te worden en meer rendement uit online marketing te halen. Hij volgt digitale trends op de voeten zal je vertellen hoe je binnen de sterk concurrerende uitvaartmarkt toch kunt opvallen.”

Orlanda Adams en Olga Bouwens van RememberMe vertellen dat zij bij de organisatie van het congres en het uitnodigen van dertig standhouders zijn uitgegaan van drie thema’s: kinderen, duurzaamheid en persoonlijk modern.  „Mensen zijn meer bewust van het milieu en je ziet dat ze bij hun uitvaart daar ook rekening mee houden. Ze kiezen voor een ecologische kist, maar willen dan ook duurzaam vervoer zoals een loopkar of een fiets en geen bloemen.”

Kinderen worden steeds meer betrokken bij een uitvaart. „Als een kind overlijdt, kun je kiezen voor een speciale kindvriendelijke uitvaart”, zegt Orlanda Adams. „Dan kun je  voor een rieten mandje kiezen in plaats van een kist, bellenblazen tijdens de dienst of zorgen dat kinderen die erbij aanwezig zijn de mogelijkheid geven de kist te beschilderen.”

Ook houden de organisatoren er rekening mee dat persoonlijk ‘over de top’ kan zijn. Zo is er een firma die een peperdure ‘Rolls Spirit Rouwauto’ te huur heeft om zo de overledene te vervoeren naar een kerk of begraafplaats. „Een stijlvolle manier om je laatste reis te maken. Dat moet ook kunnen als het past bij het mens dat is overleden”, vindt Olga Bouwens.

'Voor een afscheid met een gekleurd randje'